| HARTA SITE-ULUI | CONTACT | 
          Cine, ce, cât...
          Deontologia Inoventis
          Consultanță
          Cursuri şi seminarii
          Media
          Parteneri
          Cunoaștere
 
 
 

  
 
 home Cunoaștere Companii creative (articol)
Companii creative
Alexandru Iacob, manager general Inoventis SRL

De intrarea în Uniunea Europeană ne mai despart câțiva ani. O mare problemă cu care vor fi confruntate companiile românești va fi concurența acerbă, iar singura cale strategică prin care îi vor putea face față, este inovația.

Prin acest articol nu vrem să vă prezentăm argumente teoretice despre importanța inovației, ci modul în care o practică alții.

Toyota
Renumitul producător japonez de automobile obține anual peste 1 milion de idei de la angajații săi, iar dintre acestea peste 80% sunt aplicate în practică. Evident, cele mai multe idei au aplicabilitate restrânsă, dar pic cu pic se face marea. Iar Toyota dovedește o eficacitate și o vitalitate uluitoare; în prezent deține locul al doilea mondial (dupa General Motors), dar țelul este să devină numărul 1, cu o cotă de piață de peste 15% în anul 2010. Marea încredere pe care o afișează compania provine din convingerea că metodele pe care le folosește pentru a inova și a dezvolta noi produse sunt imbatabile.

Probabil că cel mai puternic sistem este cel numit camera mare care nu este altceva decât o formă specifică de brainstorming. Această metodă este aplicată pe scară largă și în mod curent și este una dintre explicațiile cantității enorme de inovații. O altă explicație constă în faptul că muncitorii sunt încurajați să aducă sugestii pentru orice proces de producție, fără ca cineva să le reteze entuziasmul. Dimpotrivă, toate noile idei sunt tratate cu seriozitate, fiindcă nu se știe care dintre ele ar putea aduce câștiguri însemnate dacă sunt aplicate sistematic.

IDEO
Probabil că nu ați auzit de această companie americană cu doar ceva mai mult de 300 de angajați. Și totuși este lider mondial în dezvoltarea de produse. Peste 4.000 de produse au fost concepute ori proiectate la cerere de către echipele de proiect de la IDEO. Brainstormingul este o "religie" pe care o practică aproape zilnic, iar atunci când iau decizia de a se lansa într-un nou proiect, fac serii de prototipuri din ce în ce mai avansate. Crezul lor este că trebuie să faci erorile în faza inițială, atunci când se pot repara, iar pierderile sunt minime.

Printre "copiii" intelectuali ai IDEO se numără primul mouse dezvoltat pentru Apple, numeroase computere pentru birou și portabile, echipamente medicale și sportive, asistenți digitali personali (Palm, Treo), mobilier și multe alte produse.

Puteți citi recenzia cărții The Art of Innovation, scrisă de managerul companiei IDEO.

3M
Compania americană este profilată pe produse chimice și farmaceutice, dintre care unele au o notorietate planetară. Bilețelele adezive Post-It sunt creația acestei companii care obține aproape o treime din cifra anuală de afaceri din produse concepute și lansate în ultimii patru ani.

Pentru a putea realiza acest lucru, compania 3M a dezvoltat o cultură organizațională care încurajează experimentarea de către angajați și care nu penalizează eșecul dacă este consecința unui astfel de experiment. De exemplu, angajații au dreptul să folosească dotarea companiei și o parte din timpul de lucru pentru a dezvolta proiecte pornind de la idei personale.

Wal-Mart
Nu greșim dacă vom afirma că Wal-Mart este cel mai mare inovator în comerțul cu amănuntul. Gigantul american inovează neîntrerupt peste tot unde este posibil. O zonă în care, cel puțin până în prezent, sunt imbatabili, este controlul costurilor. Deși concurența se află la distanță apreciabilă, nu sunt niciodată mulțumiți de nivelul atins și caută noi idei.

Spre exemplu, produsele care sosesc la antrepozitele Wal-Mart cu camioanele furnizorilor sunt transferate direct în camioanele de distribuție care merg la magazinele unde este nevoie de ele. În felul acesta sunt reduse costurile cu descărcarea-depozitarea-reîncărcarea. Cu toate că pare a fi o idee simplă, ea nu poate apărea decât într-un mediu care încurajează inovația. Fiți sigur că cel căruia i-a venit această idee n-a fost trimis la plimbare de către șeful lui și că a primit o recompensă.

Apple
Steven Jobs este creierul cascadei de inovații care au făcut din Apple un rebel al tehnologiei informației. De ce n-ar putea computerele să fie prietenoase cu utilizatorii? De ce n-ar putea să aibă și alte culori decât cenușiu sau negru? Întrebări de bun simț, dar pe care producătorii de computere personale de până la Apple nu și le-au pus.

Primul mouse nu este invenția companiei Apple, ci a fost conceput în laboratoarele Xerox. Numai că cel care i-a sesizat utilitatea a fost Jobs, care a cerut celor de la IDEO să-i confere un design ergonomic și plăcut, apoi l-a introdus ca echipament standard la computerele Lisa și Macintosh. Au urmat primul sistem de operare cu interfață grafică, computerele translucide, unitățile centrale cu carcase emisferice și, mai recent, iPod, cel mai în vogă dispozitiv portabil pentru muzică.

McDonald's
Nu au inventat nici restaurantele de tip fast-food și nici hamburgerii, dar le-au reinventat până la punctul la care au devenit aproape o religie planetară. Mai mult, inovațiile pe care le-au adus - locuri de joacă pentru copii, curățenia desăvârșită, promptitudinea serviciului - sunt copiate, conștient sau nu, de comercianți de toate culorile. Gândiți-vă dacă, de fapt, în magazinele sau benzinăriile selecte nu regăsiți câte ceva din spiritul McDonald's.

Această companie este dovada faptului că nu trebuie să activezi în domeniul tehnologiilor înalte pentru a inova. Creativitatea poate găsi teren favorabil și poate aduce beneficii chiar și în cele mai banale activități economice. În orice ramură și în orice tip de activitate, lucrurile pot fi facute mai bine, mai ieftin sau mai rapid.

Cultura organizațională
Aspectul pe care îl au în comun toate aceste companii este cultura care stimulează inovația. Pentru a obține produse sau servicii mai bune nu este suficient să o declari. Practicile trebuie susținute de la cel mai înalt nivel și introduse în activitatea curentă cu insistență. În fond, angajații vor acționa în funcție de semnalele pe care le dau șefii. Dacă aceștia vor cere inovații, dar totodată îi vor pedepsi sau incrimina pe angajații care au consumat resurse în procesul de experimentare fără să obțină rezultate excepționale, atunci rezultatul va fi, fără îndoială, descurajarea oricăror inițiative creative.

Desigur, există o sumedenie de multe alte companii inovative (Google, Intel, Nokia, DaimlerChrysler, Philips, Renault sau Sony ar fi doar câteva exemple), dar credem că ne-am atins scopul de a vă convinge cât de importantă poate fi inovația și cum poate fi abordată cu succes. E nevoie de atitudine înainte de toate, fiindcă mințile creative sunt în preajma dumneavoastră. Tot ce trebuie este să le stimulați să vină cu aceste idei și apoi să puneți la punct o procedură prin care ideile să devină produse cu succes comercial sau procese care să mărească randamentul proceselor interne.

august 2004

Notă: dacă doriți să republicați acest articol, vă rugăm să ne contactați aici.



Inoventis oferă programe de consultanță care vă pot ajuta să vă surclasați concurența prin inovație. Informații suplimentare >.

recomandă acest site | tipărește pagina
Copyright © 2001-2009 Inoventis SRL.
Toate drepturile rezervate